etusivusäännötkategoriattuomaristoilmoita työfinalistitvoittajatgaala

voittajat
Grand Prix
Työ: Color the World
Asiakas: Nokia
Yritys: Satama
Perustelut: Kansainvälisen tason viimeistelty toteutus. Kaunis design meets yhteisöllisyys. Käyttäjä viettää huomaamattaan pitkään aikaa itse tuotteen parissa. Tältä asiakkaalta on odotettu tällaista työtä. Isot propsit tekijöille joiden intohimo on ollut käsikosketeltava.
Paras B2C-palvelu
Voittaja
Työ: WOT - Your Safer Web
Asiakas: Against Intuition Inc.
Yritys: Fusion
Perustelut: Palvelu perustuu yhteiseen hyvään. Mitä useampi aktiivinen käyttäjä palvelulla on, sitä laadukkaammaksi se muodostuu. Tässä palvelussa on selkeää potentiaalia jopa kansainväliseen menestykseen.
Kunniamaininta
Työ: Habbo Home
Asiakas: Sulake
Yritys: Sulake Corporation
Perustelut: Palvelu on luonteva jatke jo toimivalle konseptille. Palvelu sitouttaa käyttäjiä entisestään, lisää yhteisöllisyyttä ja antaa kävijöille uusia itseilmaisun mahdollisuuksia. Käyttäjät ovat ottaneet palvelun erittäin hyvin omakseen.

Paras B2B-palvelu
Voittaja
Työ: Elisa.fi/yrityksille -uudistus
Asiakas: Elisa
Yritys: Mainostoimisto Ego
Perustelut: Se on raikas. Se on brändin oloinen. Se on bisnessivusto, jossa myös bisnespäättäjä ja - vaikuttaja on ihminen. Sen rakenne on selkeä. Sen konsepti on hyvin mietitty. Ja sen suuresta tietomassasta kävijä jopa löytää hakemansa. Se osoittaa, että vaikka se ei saa ihokarvoja pystyyn, ei se silti ole tylsä. Ja sivustolle palaa mielellään uudestaan."

Kunniamaininta
Työ: Trainers´ Housen yrityssivusto
Asiakas: Trainers´ House
Yritys: TEQUILA\, Satama
Perustelut: Tästä joko pidetään tai sitä vihataan. Se on vahvasti yrityksen oloinen. Käyttöliittymältään poikkeuksellinen. Toisille se toistaa samoja vanhoja kliseitä. Silti se koukuttaa ja laittaa kohteensa kahlaamaan sivustoa läpi. Kenties myös löytämään jotain, joka puhuttelee.

Paras julkishallinnon palvelu
Voittaja
Työ: YLEn Elävä arkisto
Asiakas: YLE
Yritys: YLE, Tebit, TietoEnator, Plenware
Perustelut: Tämän verkkopalvelun vahvuus on sen selkeys ja konstailemattomuus. Konsepti lupaa paljon ja antaa myös hyvän pohjan innovatiiviselle jatkokehitykselle. Jo nyt palvelu on laajuudessaan kunnioitettava. Palvelun sisältö ja sen jäsentäminen on sen vahvuus. Palvelussa on myös huomioitu varsin hyvin julkiselle palvelulle asetetut yleiset vaatimukset ja kriteerit. Tarjolla madonreikiä kansankunnan muistin kerroksellisuuteen ja peilausta erään yhteiskuntamme keskeisen instituution tavasta käsitellä aikansa ilmiöitä.
Kunniamaininta
Työ: UusSavuttomat.fi
Asiakas: Suomen syöpäyhdistys
Yritys: Euro RSCG 4D, Heyday
Perustelut: Kunniamaininnan saa työ, joka pyrkii tavoittamaan oman kohderyhmänsä ajankohtaisella tavalla, toimivalla viestin esilletuonnilla sekä tarjoamalla toiminnallista tukea viestille. Selkeästi fokusoitu konsepti, joka puhuttelee ja haastaa mutta ei saarnaa. Koukuttaa käyttäjänsä osallistumaan viestinviejäksi houkuttelemalla viestien ja vaikuttamisen merkityksillä pelaamiseen. Kompakti ja verkkoa raikkaasti hyödyntävä toteutus, joka saattaa jopa edesauttaa kampanjan tavoitteita.
Erityismaininta
Työ: Verokortti verkossa
Asiakas: Verohallinto
Yyritys: Fujitsu Services Oy ja CCC Group
Perustelut: Poikkeuksellinen erityismaininta Paras julkishallinnon palvelu -sarjassa jaetaan kilpailun ulkopuolella palvelulle, joka antaa kansalaisille konkreettisia työkaluja ja helpottaa tavallisen ihmisen arkea - ja pitkällä tähtäimellä säästää myös meidän veronmaksajien rahoja. Parhaimmillaan tämä palvelu koskettaa jokaista työssäkäyvää ja sellaisena toimii esimerkkinä muillekin julkishallinnon palveluita toteuttaville konseptista, johon tietoyhteiskunnassa pitäisi myös mennä.

Paras infodesign
Voittaja
Työ: YLEn Elävä arkisto
Asiakas: YLE
Yritys: YLE, Tebit, TietoEnator, Plenware
Perustelut: Monet palvelut ovat markkinointibudjetista lohkaistuja kertahankintoja, mutta tämän sydänverellä luodun työn tekijät aikovat elää palvelunsa kanssa. Palvelun kiinnostavuus, loogisuus ja hiotut yksityiskohdat olivat omaa luokkaansa. Käyttäjän tarpeiden etusijalle asettaminen näkyy ja tuntuu läpi palvelun. Päivänselvä voittaja ja kulttuurihistoriallinen teko.
Kunniamaininta
Työ: Elisa Pakettivalitsin
Asiakas: Elisa
Yritys: Mainostoimisto Ego
Perustelut: Palvelu onnistuu vaikeassa tehtävässä: se tekee monimutkaisesta helppoa. Käyttäjälle tarjotaan kaikki tarpeellinen tieto kompaktissa muodossa. Logiikaltaan palvelu soveltuu pitkäaikaiseen käyttöön. Käyttöliittymän intuitiivisuus sekä olennaiseen ja vain olennaiseen keskittyminen ovat tämän työn valtteja.

Paras verkkomainos
Voittaja
Työ: Muistipeli
Asiakas: Sampo
Yritys: Paperjam
Perustelut: Sekä graafisesti että teknisesti harvinaisen viimeistelty toteutus. Esimerkillisesti myytävää tuotetta esittelevä mainos, jonka sijoittelu mediassa on tehty käyttäjää kunnioittaen, mutta kuitenkin huomiota herättävästi. Koukuttava sovellus, jonka parissa viihtyy minuuttikaupalla. Bonuksena vielä lämmin tunne pelistä, johon meistä jokainen on tutustunut jo lapsena.
Kunniamaininnat
Työ: Asunto-suurtaulu
Asiakas: Oikotie
Yritys: Hasan&Partners, Nitro
Perustelut: Sympaattinen toteutus, joka vie käyttäjän suoraan palvelun ytimeen.
Työ: Roadblock
Asiakas: Eniro Finland
Yritys: TEQUILA\
Perustelut: Huomiota herättävä, mutta samalla hillitty toteutus, joka linkittyy saumattomasti mainostettavaan palveluun. Onnistuneesti median uusia mahdollisuuksia hyväksikäyttävä mainos.
Työ: Hiiri
Asiakas: Fonecta
Yritys: Paperjam
Perustelut: Mainostettavaa tuotetta nerokkaasti esittelevä mainos. Hienostuneesti koukuttava toteutus, jossa myös median mahdollisuudet on käytetty hyväksi. Teknisesti viimeistelty.

Paras B2B-kampanja
Voittaja
Työ: Toinenmielipide.fi
Asiakas: Kontaktointitoimisto Toinen
Yritys: BOB Helsinki, Paperjam, nanoverse
Perustelut: Voittajalla on vahva idea. Yllättävällä tavalla kerrottu ydinviesti kantaa selkeästi läpi koko sivuston. Kampanja hyödyntää hienosti verkon mahdollisuuksia vuorovaikutteisuudella sekä toiminnallisuudella. Viihdyttävää ja provosoivaa huumoria, joka ärsyttämällä pakottaa käyttäjän jättämään sivulle mielipiteensä.
Kunniamaininta
Työ: Nitro Christmas Cabarée
Asiakas: Nitro
Yritys: Nitro
Perustelut: Viimeistelty, hyvin toteutettu ja visuaalisesti korkeatasoinen yrityksen käyntikortti, jossa tekijöiden taito ja visio näkyvät. Kaunis moderni taideteos jonka parissa viihtyy pidempäänkin.

Paras B2C-kampanja
Voittaja
Työ: Unelmien kaupunki
Asiakas: Helsingin Sanomat
Yritys: Hasan&Partners, Valve, Byroo
Perustelut: Se koskettaa. Se on ehjä kokonaisuus, jossa tunnetila vain voimistuu sivustolla vietetyn ajan kuluessa. Vuorovaikutukseen perustuva toteutus, jota ei olisi voitu toteuttaa vastaavanlaisesti missään muualla kuin netissä. Se on teknisesti ja visuaalisesti viimeistelty ja se on tästä elämästä.
Kunniamaininnat
Työ: Elisa 3G-Pakettilanseeraus
Asiakas: Elisa
Yritys: Mainostoimisto Ego
Perustelut: Voiko sitä enää tätä helpommin tehdä. - EI. Tämä valitsin laittaa muut vastaavat kalpenemaan.
Työ: Color the World
Asiakas: Nokia
Yritys: Satama
Perustelut: Timantilla hiottu toteutus ei jätä ketään kylmäksi. Tuote on lähes käsin kosketeltavissa tässä kansainvälisen tason toteutuksessa. UPEA!
Työ: Kolumbus - Mikä on vapauden hinta?
Asiakas: Elisa
Yritys: Nitro, Elisa, Taivasmainos
Perustelut: Tosi teeveetä netissä. Tässä toteutuksessa ei jäänyt epäselväksi, kuinka keskeisessä roolissa netti siinä oli.

Tuloksellisin verkkokampanja
Voittaja
Työ: Finnmatkat Blue-testi
Asiakas: Finnmatkat
Yritys: Draft Helsinki
Perustelut: Voittajakampanjassa onnistuttiin hyödyntämään omia sisäisiä kanavia poikkeuksellisen tehokkaalla tavalla. Suoraviivaisella ja johdonmukaisella kampanjalla saatiin kuluttajia helposti puhutteleva kokonaisuus, joka näkyi tuloksissa saakka. Kampanjan aikaansaama välitön myynti ja ROI arvo olivat huikeita. Pitkäjänteinen työ netin aktiivisessa kaupallisessa hyödyntämisessä näkyy siinä, että mainostajalla oli tässä kategoriassa kolme kilpailutyötä, joista jokainen olisi voinut voittaa.
Kunniamaininnat
Työ: Pimp My Life
Asiakas: Vendiili
Yritys: Toinen, Mederra, BOB Helsinki
Perustelut: Mainostajalle uudenlainen ja ennakkoluuloton tapa lähestyä kohderyhmää, joka osoittautui kampanjassa erittäin tehokkaaksi. Kampanja joka ylittää mainostajan asettamat tavoitteet moninkertaisesti ja saa näyttämään netin tarjoamat loistavat mahdollisuudet, on kunniamaininnan arvoinen.
Työ: Duudsonit-leffan sosiaalisen median kampanja
Asiakas: FS Film
Yritys: FS Film, Dynamoid, Rabbit Films
Perustelut: Nettimainonnassa yhteisöllisyyden hyödyntäminen on alkutaipaleella mutta tämä kampanja on osoitus siitä kuinka tärkeä merkitys sillä on mainostajalle. Lajinsa ensimmäiset ovatkin perustellusti kunniamaininnan arvoisia.

Paras viraalikampanja
Voittaja
Työ: Stenfors
Asiakas: Evia
Yritys: Evia, Hakalax Productions
Tämä varmasti kaikkien tuntema omaleimainen, uudenlainen ja kuvitteellisen hahmon ympärille luotu monikanavakampanja loi laajaa keskustelua eri medioissa. Hahmon sympaattinen aggressiivisuus, sekä suomalaiseen huumoriin tukeutuva kampanja kehitti laajaa kiinnostusta aina ulkomaita myöten. Toteutuksessa käytettiin ennakkoluulottomia mediavalintoja onnistuneesti hyväksi, voittaen yleisön jakamattoman huomion puolelleen.
Kunniamaininnat
Työ: Viihdekaista
Asiakas: Elisa
Yritys: Mainostoimisto Ego
Perustelut: Tämä mallikkaasti toteutettu ja kohderyhmänsä löytänyt kampanja saa käyttäjän helposti uppoutumaan tehtävään ajantajun unohtaen ja tiukan paikan tullen turvautumaan kavereiden apuun. Viestinsä selkeällä ja hauskalla tavalla esille tuova kampanja on luonut keskustelua ympärilleen.
Työ: HabboWood II
Asiakas: Sulake
Yritys: Valve, Sulake Design Team, Sulake Marketing Team
Perustelut: Tämä maailmanlaajuisesti huomiota herättänyt kampanja pitää sisällään kaikki mitä hyvältä viraalikampanjalta vaaditaan. Loistavasti toteutettu, helppokäyttöinen kokonaisuus antaa käyttäjälle luovat työkalut toteuttaa itseään ja saamaan henkilökohtaista mainetta elokuvaohjaajana, tässä yhdessä maailman suosituimpiin kuuluvista virtuaaliyhteisöistä.

Paras design
Voittaja
Työ: Color the World
Asiakas: Nokia
Yritys: Satama
Perustelut: Tuomariston yksimielinen voittaja. Visuaalisesti hyvin viety kokonaisuus. Kansainvälinen kädenjälki ja lopputulos sen mukainen. Erittäin hyvin viimeistelty sivusto jossa pienet yksityiskohdat loksahtavat kohdalleen. Ilmava, raikas ja helposti ymmärrettävä kokonaisuus, joka syvenee luontevasti imaisten kävijän viettämään aikaa sivustolla. Kyseiselle asiakkaalle yllättävän rohkeasti rakennettu kampanjakokonaisuus, jossa luovuudelle on annettu reilusti tilaa tuotetta unohtamatta.
Kunniamaininnat
Työ: Husky Rescue
Asiakas: Husky Rescue
Yritys: Satama
Perustelut: Persoonallinen ja omaperäinen. Eteerinen, houkutteleva. Intro tyylikäs ja visuaalisesti hyvin toteutettu - kaunis. Kohderyhmään taatusti uppoava, sisältö nousee kiitettävästi pääosaan. Bändin näköinen.
Työ: Oletko onnellisempi kuin naapurisi?
Asiakas: Oikotie
Yritys: Hasan&Partners, Paperjam, Fake Graphics
Perustelut: Hieno tyyli ja persoonallinen idea. Kivaa "retroilua" Loppuun asti viimeistelty kokonaisuus - tilastograafeja myöten. Tuote luontevasti osana kokonaisuutta, ei tunnu päälle liimatulta.
Työ: Redrama
Asiakas: Redrama / EMI Music Finland
Yritys: North Coast Creative
Perustelut: Puhdas ja virheetön sivusto muutamalla kivalla yksityiskohdalla. Helppokäyttöinen ja kansainvälisen oloinen, puri tuomaristoon. Onnistuttu välttämään genrelle ominaiset kliseet. Tekijät sisäistäneet aiheensa. Skandinaavista ilmettä "amerikanmeiningille".

Suomi24